7621 Pécs, Irgalmasok u. 20.
0

7+1 ok amikor szükségünk van probiotikumokra

Probiotikum, probiotikumok, prebiotikumPro-és prebiotikumokról:
 
Az emberi szervezetben baktériumok milliói élnek. A „jó” baktériumoknak, a probiotikumoknak köszönhetjük többek között az emésztést, egyes vitaminok termelését, illetve a fertőzésekkel szembeni védelmet.
A probiotikumok azok az élő bélbaktériumok, mikroorganizmusok, melyek a teljes testi egészségre hatással vannak. A gyenge immunrendszer erősítését is a bélflóra helyreállításával kell kezdenünk.
 
 

7+1 ok amikor szükségünk van probiotikumokra:
 
  1. Az emésztéssel kapcsolatos gondok: hasmenés, székrekedés, bélgyulladások (Crohn, IBS, vastagbél gyulladás), bélgázok.
  2.  A női hormonháztartás „kilengései”: hüvelygyulladás, gombás fertőzések. Még a klimax tüneteinek csökkentésére is bevethetők.
  3. Súlyos májbetegségek.  A központi idegrendszeri zavarok megelőzése miatt fontos rendezni a bélflórát.
  4. Antibiotikus kezelések alatt és után. Az antibiotikumok szinte leradírozzák a bélflórát.
  5. Gyakori megbetegedés esetén, az immunrendszer erősítésére, fontos tápanyagok felszívódásának elősegítése miatt.
  6. Hólyag és húgyúti fertőzések esetén.
  7. Mindenféle allergia, de legfőképpen bélrendszeri és emésztési allergiák.
7+1 Bőrkiütések, ekcémás bőr és száraz bőr esetén is felszívódási gondok lehetnek a háttérben.


Irány a Probiotikumok
 
Mitől gyengül a bélflóra?
- antibiotikumok szedése: egyaránt pusztítja a jó és a rossz baktériumokat
- helytelen táplálkozás, cukorban gazdag étrend: túl szaporítjuk a rossz flórát, éhen halnak a jók
- stressz: szaporítja a rossz baktériumokat
- dohányzás, túlzott alkohol fogyasztás: túlszaporodnak a káros bélbaktériumok
- rovarirtó szerek, nehézfémek, gyomirtók, gyógyszerek: kilyukaszthatják a bélfalat
- elhúzódó, vagy krónikus betegségek: a folyamatos gyulladások, illetve a rendszeres gyógyszerezés miatt sérül a hasznos bélflóra 
- klórozott víz ivása, környezeti mérgek, nehézfémek, rovarirtók: pusztítják a bélflórát
- elektroszmog: állandó gyulladást okozhat, kinyitja a bélfalat
 
Mik azok a prebiotikumok?
Prebiotikumok azok a természetes tápanyagok, melyek táplálják a probiotikumokat. A prebiotikumokat az emésztő enzimek nem bontják le, ezért emésztetlenül juthatnak a vastagbélbe ahol szükséges a jelenlétük.
Természetes állapotukban számos élelmiszerben előfordulnak:
Kiváló prebiotikum forrás például az inulinban gazdag csicsóka, és cikóriagyökér, de jelentős prebiotikum található az articsókában, a pitypangban, a vöröshagymában, fokhagymában, és a zabban is, hogy csak néhányat említsünk.


Irány a Probiotikumok
 
Mi a megoldás?
Ahogy Hippokratész mondta: „Az ételed legyen az orvosságod, és orvosságod legyen az ételed.”
Fogyasszunk minél több fermentált zöldséget! Szinte minden zöldség alkalmas rá, ne csak a nyáron készített kovászos uborkára gondoljunk.
 A fermentálás egy természetes folyamat, egy erjedés, amely baktériumok és gombák segítségével zajlik. A fermentált zöldségek fogyasztása támogatja a bélflórát, megerősíti a jótékony hatású bélbaktériumokat, rendezi az emésztést. Többféle fermentálási eljárás létezik: tejsavas, alkoholos, baktériumos, ecetsavas erjesztés. A kovász készítése is fermentáció során jön létre. A kovásszal készített kenyér, vagy pékáru fogyasztásával elkerülhetjük a glutén okozta bélgyulladásokat, mivel a kovász lebontja a glutént számunkra.
Fokhagyma fermentálás:
Meghámozzuk a fokhagyma gerezdeket, felforraljuk a vizet literenként 30g sóval. Majd a teljesen lehűlt vizet a fokhagymára öntjük. 5-7 napig 20-25 C fokon érleljük. Az elkészült fokhagyma és a leve is gyógyító erővel bír. Enyhíti a visszeres tüneteket, beállítja a vérnyomást, immunerősítő probiotikum. Plusz előnye, hogy a fokhagyma erős illata sem érezhető rendszeres fogyasztásakor sem.
 
Irány a Probiotikumok